“Kijk eens. Weer wat te factchecken.” Die boodschap kreeg ik via LinkedIn van de Venlose bierbrouwer Louis Klaassens. Een boodschap die niet los is te zien van mijn vorige prikker Appels, knollen en statistiek die ik schreef naar aanleiding van het optreden van Jan van de Beek naar aanleiding van diens boek Migratiemagneet Nederland. Mythen. Feiten. Oplossingen. Die vraag aan mij stond onder een bericht van Mienke de Wilde dat eindigde met de zin: “Met geen woord wordt gerept over het accurate onderzoek van Van Beek naar hoe traagheid en culturele afstand integratie belemmeren, maar ook hoe verschillende factoren integratie snel bevorderen. Het is bijna satire: Lucassen en De Haas maken zelf alle fouten die ze Van de Beek onterecht verwijten.” Ik pak de handschoen die Louis mij toewerpt graag op.
Maar voordat ik naar de inhoud overga, eerst even ‘reclame maken’ voor het bier dat Louis brouwt in zijn brouwerij De Klep. Voor degenen die het niet weten een ‘klep’ is de Venlose benaming van een glas bier. Die benaming is, als ik Louis mag geloven en als ik hem verkeerd heb begrepen, dan zal hij mij wel corrigeren, afkomstig van de deksel, de klep, die vroeger, en nu soms nog, op een bierpul zat. Louis heeft zijn droom eigen bier brouwen eerst tot hobby en nu tot beroep gemaakt. Zijn brouwerij is gevestigd in het Venlose Julianapark in het pand waar vroeger museum Van Bommel Van Dam zat. Tot zover de reclame. Terug naar de uitdaging.
Of eigenlijk de drie uitdagingen die deze oproep bevat. De eerste betreft de feitelijke beweringen en het gebruik van cijfers. Het bijzondere in het huidige politieke debat is dat het gesprek op dit eerste ‘feitelijke’ niveau blijft hangen terwijl die feiten niet het probleem zijn maar de ‘interpretatie’ van de feiten. En daarmee kom ik bij de tweede uitdaging. Die is van een andere orde en betreft de wetenschappelijke methode. De laatste uitgading is eigenlijk de belangrijkste en dat is een filosofische en die heeft betrekking op hoe wij de mens en de mensheid zien.
Als eerste kort de feitelijkheden. Die bestaat uit twee delen. Als eerste de volgende passage in het bericht van De Wilde: “Het duo beweert dat criminaliteit weinig met cultuurverschillen te maken heeft en beroept zich op percentages die ze vervolgens wiskundig fout berekenen en aan de verkeerde groep toewijzen. Ook stellen ze dat er rond criminaliteit geen onderzoek is naar herkomstlanden van vluchtelingen.” Voor wat betreft dat laatste, die zijn er wel en dat schrijft De Wilde ook waarbij ze Volkskrantcolumnist Kustaw Bessems aanhaalt die dergelijke cijfers vrij snel vond. Deel twee van de feitelijkheden is de volgende passage: “Ook de cijfers over de arbeidsmarkt worden door het duo verkeerd geciteerd: ze beweren dat 45% van wie een verblijfsvergunning krijgt een fulltimebaan heeft, terwijl het om 45% gaat van diegenen die zeven jaar later een baan hebben; dat schetst een ander beeld dan ’de meesten hebben werk gevonden’ – de nattevingerconclusie van het duo. ’Integratie werkt wel degelijk, al neemt dat tijd in beslag’ lezen we. Met geen woord wordt gerept over het accurate onderzoek van Van Beek naar hoe traagheid en culturele afstand integratie belemmeren, maar ook hoe verschillende factoren integratie snel bevorderen.” De Wilde citeert hier een column van Nausicaa Marbe in de Telegraaf
Nu kan ik, net als Bessems deed voor de gegevens criminaliteit en afkomst, op zoek gaan naar de precieze cijfers. Hij ontkracht daarmee de bewering van De Haas en Lucassen dat die cijfers er niet zijn. En voor wat betreft die 45%, over dat cijfer is geen discussie mogelijk. 45% van de asielzoekers dat leest De Wilde verkeerd. De Haas en Lucassen schrijven in hun artikel in de Volkskrant dat: “van de asielzoekers die in 2014 een verblijfsvergunning kregen zo’n 45 procent een fulltime baan heeft.” Daarbij verwijzen ze naar cijfers van het CBS. Dit is geen ‘nattevingerconclusie’ maar gebaseerd op cijfers.
Waar het fout gaat bij Van de Beek maar ook bij Lucassen en De Haas in hun reactie en bij De Wilde in haar korte bijdrage, is dat correlatie met causaliteit wordt verward. Om dat uit te leggen een voorbeeld dat Ionica Smeets enkele jaren geleden gaf. Als je naar de cijfers van de ijsconsumptie kijkt en je legt daar het aantal doden door verdrinking langs, dan zal je zien dat als er veel ijs gegeten wordt, er meer mensen verdrinken. Dan zal er geroepen worden dat de ijsverkoop aan banden gelegd moeten worden. Immers minder ijsconsumptie leidt tot minder doden door verdrinking. Een onterecht conclusie. Dat de cijfers een gelijk patroon vertonen noemen we correlatie. Er is echter geen directe link tussen die twee rijen cijfers, geen causaal verband: met de een als oorzaak voor de andere. De verklaring voor beide rijen cijfers is de temperatuur. Die verklaart zowel de hogere ijsconsumptie als de verdrinkingsdoden.
Van de Beek en in zijn kielzog De Wilde noemen ‘culturele afstand’ en dan vooral het islamitisch zijn, als reden voor mindere prestaties. Want van alle migranten scoren de vluchtelingen die vooral uit de islamitische landen Afghanistan, Syrië en Eritrea komen het minst. Er is correlatie. Dat wil echter niet zeggen dat de ‘cultuur’ de oorzaak is. In de hierboven genoemde prikker met mijn reactie op Van de Beek gaf ik al een mogelijke andere verklaring. Hij vergelijkt onvergelijkbare groepen. Iemand die hier komt omdat een werkgever hem vraagt of die hier komt studeren, heeft aan heel andere uitgangspositie. Die uitgangspositie is een veel realistische verklaring dan ‘culturele’ afstand’. In hun antwoord doen Lucassen en De Haas hetzelfde. Ook zij zoeken in de cijfers en halen iets eruit wat in hun kraam te pas komt. Wat ze daarbij voor hebben op Van de Beek, is dat zij groepen aanwijzen die het ondanks dezelfde culturele achterstand, wel ‘goed doen’. Dat is een signaal dat ‘cultuur’ wellicht niet zo’n goede verklaring is.
Rijen gegevens naast elkaar leggen en daar dan verbanden in zien, is geen wetenschap. Een wetenschapper denkt na over een probleem en formuleert dan een theorie. Vervolgens gaat de wetenschapper bekijken of de theorie standhoudt. In het geval Van de Beek: ik zie dat groep x minder geïntegreerd is. Mijn theorie is dat dit een gevolg is van ‘culturele afstand’ want …. en dan de redenen waarom. Met die theorie en de verklarende redenen zou hij dan in bijvoorbeeld de cijfers kunnen duiken. Dan zouden de groepen die Lucassen en De Haas noemen, aanleiding moeten zijn om de theorie aan te passen want wellicht is er iets waardoor deze groepen afwijken van de cultuur. Als een dergelijke verklaring er niet is, dan is de theorie weerlegd en moet hij op zoek naar een andere verklaring. Ook de gegevens over criminaliteit en herkomst die er niet zouden zijn maar die Bessems heeft gevonden, zeggen niets over het ‘crimineler’ zijn van bepaalde en ook niets over hun afstand tot ‘onze cultuur’. Zo is er ook correlatie tussen leeftijd en het plegen van een criminele daad: jeugdigen maken zich meer schuldig aan criminaliteit. De meeste migranten zijn jong dat kan de hogere cijfers bij migratiegroepen verklaren. Maar ook dat is een theorie die nader onderzocht moet worden.
Volgens wetenschapsfilosoof Karl Popper zou je bij dat onderzoeken van je theorie juist moeten zoeken naar de ontkrachting van je theorie. Want alleen door een theorie te ontkrachten sluit je zaken uit en kom je dichter bij de echte verklaring. Dit maakte hij duidelijk met zijn zwanen voorbeeld: als je wilt bewijzen dat alle zwanen wit zijn, dan moet je juist zoeken naar zwanen met een andere kleur. Witte zwanen vind je immers in overvloed. Echter alleen de vondst van een anders gekleurde zwarte zwaan, leidt tot meer kennis: niet alle zwanen zijn wit. Voor Popper is wetenschap niet het zoeken naar zekerheid, maar het wegnemen van onzekerheid.
Wat zowel Van de Beek, als De Haas, Lucassen en De Wilde gemeen hebben, en daarmee kom ik bij de filosofische uitdaging, is dat ze een wereldbeeld hebben, een bepaalde manier van kijken naar de wereld en de mens. Ze hebben allemaal een beeld van wat goed is. Ze hebben allemaal een beeld van hoe een goede samenleving eruit moet zien? Dat hebben onze politieke partijen ook. Alleen gaat het gesprek hier niet over. Neem de BBB, een van de partijen die deze week akkoord ging met ‘het strengste asielbeleid ooit’. Recentelijk schreef ik een prikker over een van de kernwaarden van de partij: “Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Wat u niet wil wat u geschiedt, doe dat een ander niet. Wees betrouwbaar, eerlijk, oprecht en respectvol. Iedereen is gelijk. Transparant, helder en open.” Neem de VVD: “Mensen zijn niet gelijk. We zijn allemaal uniek, en dus verschillend. Mensen zijn wel gelijkwaardig. Iedereen heeft dus evenveel recht op vrijheid en kansen, wat je geestelijke overtuiging, huidskleur, nationaliteit, seksuele geaardheid, geslacht of maatschappelijke positie ook is. Discriminatie is onaanvaardbaar.” Zo omschrijft de VVD haar liberale waarde Gelijkwaardigheid. Over deze zaken zou het gesprek over asiel moeten gaan. De BBB zou moeten uitleggen dat zij zelf ook zo behandeld zou willen worden als nu voor asielzoekers wordt voorgesteld. Hoe de aanpak waarvoor is gekozen eerlijk, oprecht en respectvol is. Als zij immers niet wil dat dit ook haar geschiedt, dan moeten ze het anderen ook niet willen aandoen. De VVD zou moeten uitleggen waarom asielzoekers niet bij ‘iedereen’ horen en waarom niet? Dit is het gesprek, de filosofische discussie die gevoerd moet worden.
Door die niet te voeren maar door te blijven hangen bij cijfers, waarbij iedereen de cijfers kan vinden die net in de eigen kraam te pas komen, raken we verder van elkaar verwijderd en stagneert alles. Door dit gesprek niet te voeren, raakt het grotere geheel buiten beeld. Zo wil Van de Beek het VN Vluchtelingenverdrag, het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Kinderrechtenverdrag opzeggen. Wellicht helpt dat om asielmigratie te verminderen. Asiel is een onderdeel van deze verdragen, deze verdragen zijn echter meer dan asiel. Zo regelt artikel 19 van het Verdrag inzake de rechten van het kind dat staten: “alle passende wettelijke en bestuurlijke maatregelen (neemt) en maatregelen op sociaal en opvoedkundig gebied om het kind te beschermen tegen alle vormen van lichamelijk of geestelijk geweld, letsel of misbruik, lichamelijke of geestelijke verwaarlozing of nalatige behandeling, mishandeling of exploitatie, met inbegrip van seksueel misbruik, terwijl het kind onder de hoede is van de ouder(s), wettige voogd(en) of iemand anders die de zorg voor het kind heeft.” Nu is dit ook in de Jeugdwet geregeld en is de Grondwet ook op die manier te interpreteren maar die Jeugdwet kan worden gewijzigd. Als dit gebeurt, dan is er geen rechterlijke mogelijkheid meer om de overheid te dwingen kinderen te beschermen. Een Nederlandse rechter kan immers niet toetsen aan de Grondwet.
De drie verdragen die Van de Beek wil afschaffen vormen de hoekstenen van de op rechten gebaseerde wereldorde. Een rechtsorde waarvan de Nederlandse regering, zo is in artikel 90 van de Nederlandse Grondwet bepaald, de ontwikkeling bevordert. ‘Dan wijzigen we de Grondwet toch op dit punt’, kun je tegenwerpen. Ja, dat kan. De vraag die je je vervolgens moet stellen, is hoe ziet de wereld er zonder die orde uit? Is een wereld zonder universele mensenrechten, zonder internationale rechtsorde een betere wereld?’ ‘Maar’, kun je weer tegenwerpen ‘wat maakt mij die wereld uit, als het goed is voor Nederland dan moeten we dat toch gewoon doen?’ Daarvoor een wedervraag: is een Nederland als paria die deze verdragen verwerpt beter af? Of om het wat toe te spitsen een vraag aan de VVD: hoe past dit in het gelijkwaardig zijn van ieder mens? Heeft iedereen dan nog evenveel rechten op vrijheid en kansen? Of aan de BBB is dit eerlijk, oprecht en betrouwbaar? Is dit, om de mantra van het NSC aan te halen, ‘goed bestuur’?
Nu maakt het opzeggen van deze verdragen geen deel uit van het akkoord van de coalitiepartijen. Maar ook bij dat akkoord kun je je de vraag stellen tot welke wereld dit leidt? Wat zeg je als je een land veilig verklaard waar nog steeds de machthebber die op de eigen bevolking schiet en ze bombardeert? Een land bovendien waar buurlanden Turkije en Israël te pas en te onpas bombarderen. Hoe ‘vanzelfsprekend ben je er voor elkaar’, om een van de vier kernwaarden van de BBB te benoemen als je het verblijf van mensen permanent tijdelijk maakt, want dat is wat je doet met het afschaffen van permanente verblijfsvergunningen? Of voor de VVD, hoe verdraagzaam (een van de liberale waarden, is een dergelijke maatregel? Of hoe verhoudt zich dit tot de liberale waarde vrijheid: “dat je je leven mag leiden zoals je dat zelf wilt,” zoals de VVD vrijheid omschrijft.
Dit gesprek moet in de volle breedte worden gevoerd. Want door pragmatisme, dat door dit kabinet ‘daadkracht’ wordt genoemd, zijn we in de problemen gekomen. Dit pragmatisme richtte en richt zich op het bestrijden van symptomen. Er wordt gedweild met de kraan open en soms lijkt het erop dat men niet eens weet dat er een kraan open staat. En nee, de asielzoekers zijn niet die openstaande kraan.

Sorry, maar moet je iemand serieus nemen die al niet eens leest dat Mienke (ik dus) een stuk uit de tekst van Nausicaa Marbe uit de Telegraaf citeert? Daarnaast heb je het boek “Nederland Migratiemagneet” van Van de Beek blijkbaar ook niet gelezen. Hij legt duidelijk uit dat het verschil in integratiepotentie naast culturele afstand óók verband houdt met opleidingsniveau en de bereidheid om met Nederlanders te trouwen. En dat zou een boel verklaren. Het ene islamitische land levert meer hogeropgeleiden dan het andere. En wat betreft trouwen: tja, ook niet gek dat vrouwen uit landen die voorheen relatief vrij en hoogopgeleid waren, maar waar de vrouwenonderdrukkende islam ineens hard landde met kalifaten, meer bereid zijn om te trouwen met Nederlanders.
Over ballonnen doorprikken gesproken…
Overigens: zou je Nausicaa Marbe recht willen doen en haar goede stuk niet aan mij toe willen schrijven? Ik heb het alleen gedeeld. Zij heeft het zo fantastisch verwoord. Had ik het zelf maar geschreven.
LikeLike
Dag Mienke,
Een vraag citeer je omdat je het met Marbe eens bent? Als ik je reactie zo lees, dan is dat het geval. Dan neem je iemands woorden over en schaart je erachter. Ik citeer jouw bericht. Of staan die teksten niet in jouw bericht? Maar je hebt een punt ik heb een verwijzing naar haar artikel opgenomen.
Dan inhoudelijk. opleidingsniveau geen reden om iemands asielaanvraag te weigeren. Dat lijkt Van de Beek wel te suggereren. Hoe goed of slecht mensen uit bepaalde gebieden integreren is daarin niet relevant. Relevant is het gevaar dat ze lopen.
Door asielzoekers op de manier zoals in de media doet, te vergelijken met arbeiders of studenten van elders, is appels met peren vergelijken. Dat het grootste deel van de mensen die hier voor arbeid of studie komen na 10 jaar weer weg is, terwijl dat bij asielzoekers niet het geval is, lijkt mij vrij logisch. Dat, zoals zoals Trouw schrijft: “Van alle migranten uit de onderzochte periode die eind 2023 nog in Nederland woonden, kwam bijna twee derde als gezins- of asielmigrant naar Nederland, terwijl zij slechts iets meer dan de helft van het aantal migratiebewegingen vertegenwoordigen,” (https://www.trouw.nl/binnenland/gezinsmigranten-grootste-aandeel-in-immigratie-blijven-gemiddeld-het-langst-in-nederland~b4bc9097c/ is een feitelijke constatering die niemand hoeft te verbazen. Net zoals het niet hoeft te verbazen dat hoger opgeleiden het makkelijker hebben in een ander land dan lager opgeleiden. Alleen is opleidingsniveau, zoals gezegd, geen reden om iemands asielaanvraag te weigeren.
Ik reageer op zijn betoog omdat hij naar zijn conclusie toe redeneert en vooral omdat hij op basis van zijn onderzoek voorstelt om enkele verdragen op te zeggen zonder dat hij zich daarbij realiseert dat asiel maar een klein onderdeel is van die verdragen.
LikeLike
Op individueel niveau kan jij integreerbaarheid wellicht niet relevant vinden, maar beleidsmatig is dat wel degelijk belangrijk als je de verzorgingsstaat en de democratie wil behouden (dan is draagvlak onder de er-al-zijners immers voorwaarde nummer 1). En dan kan je dus niet grote groepen moeilijk integreerbare en klauwen vol geld kostende mensen deze kant ophalen. Of het nu correlatie of causaliteit is, boeit ook niet.
Het gaat om de cijfers. Als uit cijfers blijkt dat bepaalde groepen moeilijk te integreren zijn, die mensen de staatsruif leegeten en de (eerlijk geïnformeerde) bevolking zegt: we zijn heel verwelkomend geweest, maar nu houdt het consent op, dan is dat een legitieme mening.
Jouw stelling dat er geen reden is om mensen te weigeren en dat je de kosten (en uiteindelijk dus de onvermijdelijke teloorgang) van de verzorgingsstaat voor lief neemt is een andere legitieme mening. Dat heeft niets met factchecken of ballonnen doorprikken te maken. Je hebt gewoon een andere mening.
En via de democratie moet uiteindelijk bepalen welke mening gevolgd moet worden.
LikeLike
Dag Mienke,
Het gaat er niet om of ik ‘integreerbaarheid’ al dan niet relevant vindt. Wat jij als ‘mijn stelling’ en dus als een mening ziet, is wetgeving. Op basis van de wetgeving kun je asielzoekers niet weigeren omdat ze ‘moeilijk integreerbaar’ zijn of omdat de kosten van de verzorgingsstaat te hoog oplopen.
Dat kun je wel doen voor mensen die hier voor arbeid of studie komen. Als je wilt voorkomen, en dat wil ik ook, dat de kosten voor de verzorgingsstaat te hoog oplopen, dan moet je ervoor zorgen dat asielzoekers snel worden opgenomen in de samenleving. Dat ze snel hun eigen leven kunnen oppakken. Dan moet je de asielprocedure, die eigenlijk binnen een half jaar afgerond moet zijn, ook binnen dat half jaar afronden en er niet, zoals nu meer dan anderhalf jaar over doen. Dan moet je degenen die grote kans hebben om te mogen blijven vanaf het moment ze zich melden spreiden over het land en opvangen in de mogelijkheid bieden om te gaan werken en de taal te leren. Dn moet je hen de zekerheid bieden dat ze hier een bestaan kunnen opbouwen en die zekerheid biedt je niet als je ze iedere drie jaar laat langskomen om weer te bezien of ze mogen blijven.
LikeLike
Wetgeving is niet iets vaststaands. Dat wordt gemaakt en aangepast door de wetgever. En de wetgever is de regering + de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. Die worden gekozen om wetten te maken en aan te passen zodat die het volk aan de binnenkant van de landsgrenzen (degenen die zij vertegenwoordigen dus) tot dienst moeten zijn. Geen vreemde mogendheden of mensen buiten die grenzen ten koste van het volk dat zij dienen te vertegenwoordigen.
Jouw stelling is kennelijk dat de wetgeving moet blijven zoals het is. Andere mensen denken op basis van de cijfers dat die wetgeving gemankeerd is en dat de wetgevende macht het land begint te verraden als zij de aantoonbare schade en risico’s voor de mensen aan de binnenkant van de grenzen (degenen die zij moeten vertegenwoordigen; niet de rest van de wereld daarbuiten) moedwillig blijft aanvaarden.
Je kan heel prima wetgeving maken die rekening houdt met integreerbaarheid, het behoud van de verzorgingsstaat, zorgelijke orthodox religieuze demografische ontwikkelingen en de risicofactoren voor een land. Mits we blijven volhouden dat we nog steeds in een democratie leven. Andere landen doen dat ook.
Dat jij doet alsof de wetgeving vaststaand is (en het dus niet om jouw mening gaat dat die wetgeving zo moet blijven), is ook weer een manipulatief truukje om objectiviteit te veinzen en je moreel te verheffen. Ik geef ten minste toe dat ik inderdaad op basis van die feitelijke cijfers van Jan van de Beek een mening ventileer. Jij suggereert dat de cijfers een mening zijn en jouw mening een feit. Dat is een omdraaiing van de feiten.
LikeLike
BBeste Mienke,
Bijzonder dat je me steeds ideeën toedeelt die ik niet heb. Nee, mijn stelling is niet dat wetten moeten blijven zoals ze zijn. Ze zijn niet vaststaand. Maar om het anders te willen, moet je ze wel eerst veranderen. Dat is tot op heden in onze democratie nog niet gebeurd. Dus moeten we handelen volgens de huidige wetten. En ja, ook die verdragen die Van de Beek wil opzeggen, kun je opzeggen. Daarbij moet je je wel realiseren dat het EVRM over meer gaat dan alleen vluchtelingen en moet je je afvragen of het opzeggen van dat verdrag het juiste middel is. Want wellicht voorkom je er wat asielzoekers mee, maar ten kosten van wat? Je hakt daarmee de borging een eeuwenlange strijd voor mensenrechten weg. Dat kan allemaal, maar dan wel graag in een maatschappelijk gesprek dat verder kijkt dan alleen asiel. Een maatschappelijk debat waarin we samen tot een gemene deler komen wat voor een soort samenleving we willen zijn.
En wat cijfers betreft herhaal ik wat ik in het artikel schreef en dat is dat er voor alle meningen cijfers te vinden zijn die de mening ondersteunen.
LikeLike
Pingback: Oorzaak en gevolg – Ballonnendoorprikker