Het paard van Troje

De stad Troje werd jaren, zonder veel succes, belegerd door de Grieken. De Griekse held Achilles vond in deze oorlog zijn dood door een pijl in zijn beroemde hiel. Pas toen Odysseus de list met het paard verzon, lukte het de Grieken de stad te veroveren. Daaraan moest ik denken na het lezen van de plannen die Saoedi-Arabië kiest, om de economie te hervormen.

paard van TrojeIllustratie: www.geschiedenisbeleven.nl

Het land is verslaafd aan olie, of eigenlijk aan het geld verdiend met die olie. Het land verdiende ieder jaar zoveel met de verkoop van olie, dat alle onvrede kon worden afgekocht en de sjeiks het breed konden laten hangen. Die bouwden grote luxe paleizen, kochten de Londense en New Yorkse binnenstad op en besteedden sloten geld aan verliesgevende voetbalclubs. Het afgelopen jaar daalde de olieprijs fors en kwam er veel minder binnen dan er werd uitgegeven. Daarom wil het land het over een andere boeg gooien.

Het land heeft ambitieuze plannen. Er worden metro’s en spoorwegen aangelegd en midden in de woestijn worden vijf ‘economische steden’ gebouwd. Wat ‘economische steden’ zijn wordt niet duidelijk. Dit moet ervoor zorgen dat het een dynamisch land wordt dat voor minstens 60% leeft van de particuliere sector. Om dit te betalen, wordt het  staatsfonds voor beleggingen (PIF) vergroot van €142 miljard naar €1,66 biljoen. Hiervoor wordt 5% van de aandelen van de staatsoliemaatschappij Aramco verkocht.

Goed idee van het land om de economische basis te verbreden. Door de zonnepanelen, windmolens en andere alternatieve energiebronnen proberen ook andere landen hun afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen. En niet alleen landen, ook steeds meer individuele burgers plaatsen zonnepanelen en kopen elektrische of hybride auto’s.

Maar wacht eens. Als steeds meer mensen en landen overschakelen op schone energie, wat zijn dan die aandelen waard? Aramco’s waarde wordt mede bepaald door de Saoedische oliereserve’s. Komen we zo niet bij een kritisch punt in de plannen van de Saoediërs: de verkoop van aandelen in een olie maatschappij? De Saoediërs willen af van hun oliebedrijf, omdat het geen toekomst heeft.

Als olie en fossiele brandstoffen een aflopende zaak zijn, waarom zou iemand dan die aandelen kopen? Wie investeert er in een verliezende en verdwijnende industrie? Wie wil er aandelen kopen en zo een paard van Troje binnenhalen? Is dat de Achilleshiel van de Saoedische plannen?

2 gedachtes over “Het paard van Troje

  1. Zie daarvoor ‘The Green Paradox’.

    Wanneer overheden besluiten over te stappen op groene energie, zullen overheden die nog veel vervuilende energiebronnen hebben deze zo snel mogelijk kapitaliseren. Op die manier dreigt het overstappen op groene energie de vervuiling voornamelijk te versnellen. In ieder geval in eerste instantie.

    Dat lijkt straks ook in Saoedi-Arabië te gebeuren. De overheid verkoopt die aandelen, waarna de nieuwe eigenaar (of gedeelde eigenaar) aandringt op het versneld uit de grond halen van die olievoorraden, om deze vervolgens ‘goedkoop’ op de markt aan te bieden alvorens dat te laat is. Doordat in die periode olie meer en goedkoper voorradig is, stijgt ook de gepaarde CO2 uitstoot met het goedkope gebruik van die voorraden. Ergo, klimaatdoelstellingen worde nog lastiger te behalen.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Green_paradox

    Like

    1. Of is het al aan het gebeuren en is dat de reden dat de olie nu zo goedkoop is? Dat een van de grootste kolenbedrijven van de wereld al failliet is? Zonnepanelen zie je steeds meer, net als windmolens en als er een echt goede batterij is om zelf je energie op te slaan en om je auto een kilometer of zevenhonderd mee te kunnen laten rijden, dan stort de markt voor fossiele brandstoffen volledig in. De goedkope Tesla die nu al 300.000 keer is verkocht is een signaal dat het wel eens heel snel kan gaan. Massaproductie van auto en accu kan beginnen en dat zal gevolgen hebben voor de prijs. Dat ding is al flink goedkoper dan de eerste Tesla met behoud van de goede prestaties en kan al een kilometer of 350 rijden op een accu.

      De versie die erna komt zal nog goedkoper zijn met een nog betere accu en ik schat dat die er in 2020 wel zal zijn. Andere fabrikanten zullen niet achter kunnen blijven en dan zijn we in 2025 zover. Nog eerder dan de PvdA via regelgevend wil afdwingen. (https://ballonnendoorprikker.nl/2016/03/18/de-doorbraak-naar-duurzaam/)

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s